Reaaliaineet

Reaaliaineissa järjestetään kokeet biologiassa, elämänkatsomustiedossa, filosofiassa, fysiikassa, historiassa, kemiassa, maantieteessä, psykologiassa, terveystiedossa, uskonnossa ja yhteiskuntaopissa. Kokelas voi suorittaa yhdellä tutkintokerralla korkeintaan kaksi reaaliaineiden koetta.

Kokeet rakentuvat tehtävätyypeiltään ja vaativuustasoltaan toisistaan eroavista osista. Kokeissa on myös oppiainerajat ylittäviä tehtäviä, ja tehtäviin voi kuulua aineistoja. Tehtäviä on tutkintoaineesta riippuen 9–11, joista kokelas valitsee vastattavakseen 5–7. Enimmäispistemäärä on 120. 

Reaaliaineen kokeen rakenne voidaan kuvata modulaarisesti oheisella tavalla (kuva 1). Tehtävien kysymysmuodot antavat viitteitä siitä, mihin osaamisen tasoon tehtävällä pyritään. Moduulien määrä voi vaihdella eri tutkintokerroilla. Oppimiselle asetettujen tavoitteiden hallintaa arvioidaan Bloomin taksonomian ja sen muunnelman (Krathwohl-Anderson) avulla (kuva 2). 

Kuva 1. Reaaliaineen kokeen modulaarisuus.

Kaavio reaalikokeen rakenteesta. Jokaisessa kokeessa valitaan yksi moduuli joko riviltä A (väittämä, monivalinta, yhdistely) tai riviltä B (määrittely, selitys, perustelu) tai molemmista. Näiden lisäksi riveiltä C (vertailu, arviointi, sovellus) ja D (analysointi, muunnos, kehittäminen)on aina ainakin yksi tehtävämoduuli.

Kuva 2. Bloomin taksonomia ja Kratwohl-Andersonin muunnelma.

Bloomin taksonomia jakautuu tietämiseen, ymmärtämiseen, soveltamiseen, analysointiin, syntetisointiin ja arviointiin. Krathwohl-Andersonin muunnelma mieleen palauttamiseen, ymmärtämiseen, soveltamiseen, analysointiin, arviointiin ja luomiseen.

Mitä kokeissa mitataan? 

Kokeissa mitataan lukion opetussuunnitelman sisältöjen osaamista ja kypsyyttä aineen hallinnassa. Kypsyyttä osoittavat esimerkiksi: 

  • tietojen ja taitojen itsenäinen hallinta
  • tiedonkäsittelytaidot
  • vastauksen jäsentely
  • syiden ja seurausten tarkastelu
  • väitteiden perustelu
  • aineistojen ja annettujen työkalujen tarkoituksenmukainen käyttö
  • tietojen asettaminen laajempaan asiayhteyteen sekä
  • kyky erotella tosiasiat mielipiteistä. 

Uutiset ja blogikirjoitukset

Kemian kokeen lopullisia hyvän vastauksen piirteitä korjattu (4.6.2024)

Fysiikan kokeen hyvän vastauksen piirteitä korjattu – oikaisuvaatimusaika pitenee (16.5.2024)

Syksyn psykologian kokeen arvostelussa muutoksia (10.1.2023)

Lautakunta pahoittelee psykologian kokeen tehtävänannon virhettä (23.9.2023)