Realämnen
Realämnesprov ordnas i biologi, livsåskådningskunskap, filosofi, fysik, historia, kemi, geografi, psykologi, hälsokunskap, religion och samhällslära. Under ett och samma examenstillfälle är det möjligt att avlägga högst två realämnesprov.
Realämnesproven byggs upp av delar av varierande uppgiftstyp och svårighetsgrad. I proven ingår även uppgifter som överskrider läroämnesgränserna och uppgifterna kan ha bifogat material. Beroende på examensämnet finns det 9–11 uppgifter, av vilka examinanden väljer 5–7 uppgifter som hen besvarar. Det maximala poängtalet är 120.
Realämnesprovet kan beskrivas modulärt enligt följande (bild 1). Uppgifternas frågeställning ger en indikation på vilken kompetensnivå som eftersträvas i uppgiften. Antalet moduler kan variera från ett examenstillfälle till ett annat. Behärskande av målen som ställts upp för inlärningen mäts med hjälp av Blooms taxonomi och dess reviderade version (Krathwohl-Anderson).
Bild 1. Modularitetet av realämnesproven.
Bild 2. Blooms taxonomi och reviderad version av Krathwohl-Anderson.
Vad mäts i proven?
Proven mäter kunskaperna i innehållet i gymnasiets läroplan och mognaden i behärskningen av ämnet. Mognad påvisas exempelvis genom
- självständig behärskning av kunskaper och färdigheter
- förmåga att hantera kunskap
- svarets disposition
- redovisning av orsak och verkan
- motivering av påståenden
- ändamålsenlig användning av material och givna redskap
- givna fakta är insatta i ett större sammanhang, samt
- förmågan att skilja fakta från åsikter.
Nyheter och blogginlägg
Beskrivningen av goda svar för provet i kemi har korrigerats (4.6.2024)
Ändringar i bedömningen av höstens prov i psykologi (10.1.2023)
Nämnden beklagar fel i uppgift i psykologiprovet (23.9.2023)