Rapporter och utredningar
Studentexamen utvecklas utifrån vetenskapsbaserad information. På den här sidan finns det sammanställd information om undersökningar gällande examen samt länkar till vetenskapliga publikationer och rapporter.
Studentexamensnämnden beviljar forskningstillstånd för användning av dess arkivmaterial för vetenskapligt forskningsarbete på minst pro gradu -nivå. Information om ansökan av forskningstillstånd.
En stor del av rapporterna har endast en finskspråkig version.
Rapporter
Digabi-projekts rapporter
Examensarbeten och andra vetenskapliga publikationer
Doktorsavhandlingar
Korpi, Jenni (2024): Prior knowledge in transitions to university : matriculation examination results among educational sciences applicants and students in 2007–2020
Kaleva, Satu (2023): Lost in transition? : background factors to study field and STEM career interests of general upper secondary students
Rosvall, Camilla (2022): "Tänk före du skriver" : Uppgiftsmiljö som utmaning och möjlighet för examinander med språkbadsbakgrund i studentexamensprovet i A-svenska
Virranmäki, Eerika (2022): Geography's ability to enhance powerful thinking skills and knowledge (Maantiede merkityksellisten ajattelutaitojen ja tietojen edistäjänä)
von Zansen, Anna (2019): Uudenlaista kuullun ymmärtämistä – Kuvan ja videon merkitys ylioppilastutkinnon kielikokeissa
Stolt, Sofia (2016): Vägen till vitsordet : En studie av värderande yttranden i bedömarkommentarer på studentexamensuppsatser i modersmål och litteratur
Juvonen, Riitta (2014): Kirjoitelma ja tekijän ääni: Kehystämisen yhdyslauseet suomenkielisen ylioppilasaineen dialogisuuden hallinnassa
Pirinen, Tommi (2014): Weighted Finite-State Methods for Spell Checking and Correction
Rask, Maija (2012): Lukiolaisten terveydenlukutaidon ja terveysarvostusten ilmeneminen: laadullinen sisällönanalyysi vuoden 2007 terveystiedon ylioppilaskirjoitusten reaalikokeen vastauksista
Anckar, Joanna (2011): Assessing foreign language listening comprehension by means of the multiple-choice format : processes and products
Meriläinen, Lea (2010): Language Transfer in the Written English of Finnish Students
Kouki, Elina (2010): ”Käsitteitä tarpeen mukaan”. Kirjallisuustieteelliset käsitteet lukion kirjallisuuden opetuksessa
Pro Gradu -arbeten och andra examensarbeten
Hautala, Severi (2024): ChatGPT:n hyödyntäminen arvioinnissa : Kokemuksia aineenopettajaopiskelijan näkökulmasta
Mosorin, Hanna (2024): Tyypillisimpiä virheitä ylioppilaskokeen vektoritehtävissä
Lehtoranta, Anni (2024): Opiskelijoiden geomedian lukutaidon ilmeneminen maantieteen ylioppilaskokeessa
Hämäläinen, Nette (2024): Kertolaskusäännön virhekäsitykset ylioppilaskirjoituksissa sekä tehtäväpaketti opiskelun tueksi
Riikonen, Anri & Lumio, Heini-Leena (2023): Valmiuksia, joustavuutta ja kehittämistarpeita
Kaksoistutkinto koulutuksena ja osana yhteiskuntaa opinto-ohjaajien kuvaamana
Rissanen, Sanna (2023): Ylioppilaskokelaiden tyypillisimmät virheet geometrian tehtävissä
Aittoniemi, Elina & Syrjälä, Lena (2023): Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
Niemi, Katariina (2023): Muutokset pitkän matematiikan ylioppilaskirjoitusten tehtävissä: Ylioppilaskirjoitusten sähköistyminen ja uudet opetussuunnitelmat
Halonen, Joni (2022): Maantieteen ylioppilaskokeessa tarvittavat ajattelun taidot – millaista ajattelun taitojen hallintaa Turun lukioiden kokelaat osoittavat koepisteiden perusteella?
Tuominen, Meeri (2021): Species i studentprov i A- och B-svenska:Felanalys av skriftliga framställningar
Hannukkala, Karoliina (2021): Tilastot ja todennäköisyyslaskenta pitkän sekä lyhyen matematiikan ylioppilaskokeissa. Tehtävien ratkaisumenetelmien, osaamistasojen ja pistejakaumien analyysi kolmella eri aikajänteellä
Peltohaka, Pinja (2021): Fysiikan ylioppilaskokelaiden käsityksiä sähkömagneettisen induktion synnystä
Joensuu, Johanna (2020): Fysiikan ylioppilaskokelaiden käsityksiä hiilidioksidin roolista ilmastonmuutoksessa
Viitasuo, Milla (2020): Vektorien opetus ja risteyskohdat lukion pitkässä matematiikassa
Leivo, Julia (2020): Ajattelun taidon tasot maantieteen sähköisissä ylioppilaskokeissa kestävän kehityksen koekysymyksissä ja vastauksissa
Nyström, Lena (2020): Die Wortstellung bei Negationen in deutschen Abituraufsätzen schwedisch-und finnischsprachiger Schüler in Finnland
Suutari, Senni (2019): Aatekriittisestä kuva-analyysista muotokuvamaalaukseen. Taidekuvat ja maalaustaide historian ylioppilaskokeissa viiden vuosikymmenen aikana
Nousiainen, Viivi (2019): Lukiolaisten käsityksiä kasvihuoneilmiöstä ja ilmaston lämpenemisestä
Tuulosniemi, Susan (2019): Elämää kynän ja paperin jälkeen. Ylioppilaskokelaan tekniset valmiudet tuottaa kuvia biologian ensimmäisessä digitaalisessa ylioppilaskokeessa keväällä 2018
Sidorow, Aku (2018): Sähköisten ylioppilaskirjoitusten haasteet ja kokelaiden yhdenvertaisuus
Kainulainen, Marleena (2018): Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
Sohlman, Samuel (2018): Graafinen lukutaito ja aineiston käyttö maantieteen digitaalisessa ylioppilaskokeessa
Haapanen, Minttu (2018): Geomedia- ja vastaustaidot maantieteen sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa
Fahmy, Timo-Matti (2018): Ylioppilaskokelaiden aluemaantieteelliset ajattelutaidot
Aschan, Julia (2018): ”Kompisar kommer och går men vännerna påstår.” – grammatiska och lexikala avvikelser från deskriptiva målspråksnormer i studentexamensuppsatser i A-svenska 1994 och 2004
Heikura, Emilia (2017): Bruket av det formella subjektet 'det' i finska abiturienters uppsatser i svenska (raportti paperimuodossa)
Kunnari, Jenni (2017): Lukiolaisten ylioppilaskirjoitusten ainevalinnat, menestyminen ja yhteys kolmannen asteen koulutukseen pääsyyn kasvatusaloilla ja humanistisilla aloilla
Koskimäki, Hilda (2017): Ei haittaa, vaikka vähän valehdellaan. Ylioppilaskokelaat sananlaskujen tulkitsijoina.
Manner, Tommi (2017): Le développement morphosyntaxique dans la production orale et écrite des lycéens finnophones
Lehto, Annamaria (2016): Schreiben im Sprachkontakt bei bilingualen deutsch-finnischen Schülern (raportti paperimuodossa)
Tukiainen, Jenni (2016): Assessing EFL Writing in the Finnish Matriculation Examination
Lääkkö, Jaakko (2015): Fysiikan oppikirjasarjat ylioppilastutkinnossa keväästä 2008 kevääseen 2013: Korrelaatio ylioppilaskirjoituksissa menestymisen kanssa
Vitikainen, Riikka (2014): Muistitietoa vai menetelmien soveltamista? Kognitiiviset tiedot ja taidot maailmanuskontojen ylioppilaskysymyksissä vuosina 1996–2013
Juuso, Piia (2013): Studeanttaid feaillat nomeniid konsonántaguovddážiin jagi 1995-2003 davvisámegiela eatnigiela studeantaiskosiin (suomenkielinen tiivistelmä)
Paldanius, Hilkka (2013): Pohdinta terveystiedon ylioppilaskoevastauksissa
Smolander, Jenna (2012): Runoja ja merkityksiä: runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
Tarkiainen, Suvi (2012): Engelskans roll i finskspråkiga abiturienters inlärarsvenska. En studie kring lexikal transfer från L2 till L3
Herlin, Anna (2011): A Shared European History? Perceptions of Imperialism and Islam in Matriculation Examination Essays and History Textbooks
Wiik, Liisa (2010): Les articles français, un casse-tête pour les étudiants finlandais : analyse des fautes de 366 rédactions de l'épreuve du français du baccalauréat
Klockars, Minna (2010): Uppfattningen om språklig kompetens i studentprov i svenska 1919 - 2009
Äijälä, Heidi (2009): Interkulturelle Kompetenz und ihr Testen im finnischen Fremdsprachenunterricht: Am Beispiel der Abiturprüfung im Leistungskurs Deutsch vom Frühjahr 2008
Kinnunen, Mari (2008): The influence of the prevailing notion of language competence on English as a foreign language test in the matriculation examinations arranged between 1919-2008
Konferenspublikationer och artiklar
Perälä, Mika & Salmenkivi, Eero (2022): Students' performance in ethics assignments in the Finnish Matriculation Examination 2017-2021.
Perälä, Mika & Salmenkivi, Eero (2021): Elämänkatsomustiedon ylioppilaskokeen kehityslinjoja. niin & näin 110 (3/2021), s. 117-119. Linkki lehden sähköiseen versioon
Duda, Ewa (2021): Access to Higher Education: the Adult Learners' Perspective
Benjamin, Saija; Koirikivi, Pia & Kuusisto, Arniika (2021): Lukiolaisnuorten käsityksiäoppilaitosten roolista väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisyssä (pdf)
Perälä, Mika & Salmenkivi, Eero (2020): Käskysanat ja ajattelun taidot filosofian ylioppilaskokeessa
Perälä, Mika & Salmenkivi, Eero (2020): Filosofian ylioppilaskokeen kehityslinjoja 2015-2019
Virranmäki, Eerika; Valta-Hulkkonen, Kirsi & Pellikka, Anne (2020): Geography tests in the Finnish Matriculation Examination in paper and digital forms – An analysis of questions based on revised Bloom’s taxonomy (abstract)
Puustinen, Mikko; Paldanius, Hilkka & Luukka, Minna-Riitta (2020): Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? Tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa
Kaleva, Satu, Pursiainen, Jouni, Hakola, Mirkka, Rusanen, Jarmo & Muukkonen, Hanni (2019): Students’ reasons for STEM choices and the relationship of mathematics choice to university admission
Hästö, Peter; Palkki, Riikka; Tuomela, Dimitri & Star, Jon R.: (2019): Relationship between mathematical flexibility and success in national examinations
Juurakko-Paavola, Taina (2016): Skillnader mellan könen i studentprovet i medellång svenska. Teoksessa Svenskan i Finland 16
Pursiainen, Jouni; Rusanen, Jarmo & Partanen, Sauli (2016): Lukion tärkein ainevalinta?
Forsskåhl, Mona; Kivilehto, Marja; Koivisto, Johanna & Metsä, Pasi (2015): Svenskan i Finland 15
Löfström, Jan & van den Berg, Marko (2014): Miten lukion taloustiedon opetus tukee talouden kriisien ymmärtämistä
Ahvenisto, Inkeri; van den Berg, Marko; Löfström, Jan & Virta, Arja (2013): Kuka oikeastaan asettaa opetuksen tavoitteet? Yhteiskuntaopin taidolliset tavoitteet ja niiden arviointi opetussuunnitelmien perusteissa ja ylioppilastutkinnossa
Salmenkivi, Eero (2013): Ylioppilastutkinnon filosofian ainereaalikoe ja lukion opetussuunnitelman perusteet
Salmenkivi, Eero (2013): Ylioppilastutkinnon rakenne- ja reaalikoeuudistusten vaikutuksia: miten lisääntynyt valinnaisuus ohjaa lukiolaisia
Penttinen, Esa (2011): Abiturienttien saksan kielen kirjallinen viestintätaito saksankielisten koululaisten tulkitsemana
Berg, Maarit (2011): Referointi, erittelymuotti ja tekstitaidonkoe
Penttinen, Esa (2009): Abiturienttien lingvistisen kompetenssin hallinta saksankielisissä kirjoitelmissa
Makkonen-Graig, Hanna (2008): Neljä näkökulmaa erääseen tekstilajiin: äidinkielen ylioppilaskokeen tehtävänannot 2003–2006
Andra vetenskapliga publikationer
Kytö, Meri 2022: Abiturientit melun tietäjinä. Teoksessa Kulttuurintutkimus tietämisen tapana. Toim. Taina Kinnunen ja Juhana Venäläinen. Tampere: Vastapaino, 407-435.
Venäläinen,Ninna, Kaasila, Antti, Kleemola, katri, Muukkonen-van der Meer, Hanni, Rusanen, Jarmo ja Pursiainen, Jouni (2020): Kauppatieteiden opiskelijavalinnan uudistaminen: Mikä muuttui vuosien 2016 ja 2018 välillä? – Ainevalinnat ja alueellinen näkökulma
Pursiainen, Jouni, Muukkonen, Hanni, Rusanen, Jarmo ja Harmoinen, Sari (2018): Lukion ainevalinnat ja tasa-arvo. Oulun yliopiston kontribuutio Naisjärjestöjen keskusliiton ja Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan ”Sata tasa-arvotekoa” –hankkeessa.
Glumoff, Helmi ja Paukkeri, Matleena (2017): Pitkän matematiikan ylioppilaskoetehtävien luokittelua ja analysointia. Ainedidaktisen tutkimusseminaarin seminaarityö.