Det andra inhemska språket och främmande språk
I proven i det andra inhemska språket, finska eller svenska, kan examinanden välja mellan prov som baserar sig på medellång och lång lärokurs. I provet i främmande språk kan examinanden välja mellan prov enligt kort eller lång lärokurs, med undantag av proven i italienska, portugisiska, latin och samiska, som endast baserar sig på kort lärokurs. Oberoende av gymnasiestudierna får en examinand välja nivå på provet hen deltar i.
Proven i det andra inhemska språket och proven i främmande språk (lång och kort lärokurs) ordnas under olika dagar. Under provdagen för språkproven som baserar sig på kort lärokurs får examinanden avlägga två språkprov på samma dag. Provtiden är densamma oavsett om examinanden avlägger ett eller två prov under samma dag.
Bekanta dig med föreskrifter för provet i det andra inhemska språket och i främmande språk
Provens struktur
Proven omfattar följande delområden:
- hörförståelse (ej i proven i portugisiska, latin och samiska)
- läsförståelse
- skriftlig framställning
- behärskande av ordförråd och strukturer.
Uppgifter som mäter samma delområden av språkfärdigheterna bildar en uppgiftshelhet. En uppgift kanbestå av flera delar och alla delar av uppgiften ska utföras, om det inte specifikt i anvisningarna för uppgiften anges att det finns alternativa deluppgifter. Uppgifter som kombinerar olika delområden av språkfärdigheten kan också förekomma. Uppgifterna innehåller rikligt med texter av olika längd och annat material.
I de språkprov som också inkluderar en uppgiftshelhet som mäter hörförståelse,
är det maximala poängtalet 299 poäng. Poängtalet fördelas på uppgiftshelheterna som mäter de olika delområdena av språkfärdigheten på följande sätt:
- hörförståelse 80–90 poäng
- läsförståelse 70–90 poäng
- ordförråd och strukturer 20–40 poäng
- skriftlig framställning 99 poäng
Vad mäts i proven?
Proven utarbetas på grundval av begreppet kommunikativ kompetens i Europarådets ramverk för språk (Common European Framework of Reference for Languages), vilket inkluderar kunskap om språket och mångsidig färdighet att använda det. Språket används i interaktion för att förmedla språkliga och kulturella budskap i mångsidiga situationer och syften samt genom många olika mediers förmedling. Språkfärdighet är en del av multilitteraciteten med vars hjälp man producerar och tolkar uttrycksformer på olika livsområden och kulturer, på ett sätt som understöder ett samförstånd.
I uppgifterna som mäter hör- och läsförståelse, mäts till exempel förståelsen av huvudtanken eller huvudtankarna i texten, förståelsen av viktiga detaljer, exempel etc. i texten, slutledningsförmåga samt innebörden i och tolkningen av enskilda uttryck.
Skriftlig framställning mäter examinandens förmåga att självständigt producera text i olika kommunikativa situationer. I bedömningen beaktas särskilt den kommunikativa förmågan, textens innehåll, behandling av ämnet, strukturens anpassning efter texttypen, språklig bredd och språkriktighet.
Nyheter och blogginlägg
Så påverkas studentproven av de nya bedömningskriterierna för skrivprestationer i långa språk (2.2.2024)