Modersmål och litteratur

Provet i modersmål och litteratur är en obligatorisk del av examen. Examinanden kan även avlägga provet i modersmål och litteratur på enaresamiska, skoltsamiska eller nordsamiska. En examinand med ett främmande språk som modersmål kan ersätta provet i modersmål och litteratur med provet i finska eller svenska som andraspråk och litteratur.

I provet utnyttjas autentiskt material i olika former. Utöver skrivet, visuellt och grafiskt textmaterial, kan provet i enlighet med det vidgade textbegreppet innehålla olika slags audiovisuella texter, till exempel reklamfilm, videoklipp, animationer eller utdrag ur tv-program, filmer eller teaterpjäser. Materialet kan bestå av enbart ljudfiler, till exempel utdrag ur en radiointervju, en nyhetssändning eller ett hörspel. Materialet kan också bestå av webbtexter och webbsidor

Provet i läskompetens:

  • Två delar; del I fokuserar på fack- och medietexter, del II på fiktiva texter.
  • I båda delarna ingår två uppgifter. Examinanden väljer en uppgift i vardera del.
  • Uppgiften kan bestå av en eller flera delar. 
  • Maximala poängtalet är 60.

Provet i skrivkompetens:

  • Ett enhetligt tema med flera uppdrag och material.
  • En uppgift väljs och i den ska minst två material utnyttjas.
  • Maximala poängtalet är 60.

Vad mäts i proven? 

I provet i modersmål och litteratur behövs bland annat färdigheter i att välja källor samt i att bedöma informationens tillförlitlighet, validitet och användbarhet. Dessutom betonas färdigheter i att bygga upp information, ställa upp mål för texten, välja perspektiv och avgränsa ämnet.

I provet i läskompetens bedöms examinandens kritiska och kulturella läskompetens, det vill säga förmågan att analysera, tolka, utvärdera och utnyttja olika typer av texter med beaktande av syfte, uttryckssätt och kontext. I bedömningen betonas helhetsbilden av läskompetensen och svarets innehållsaspekter.

I provet i skrivkompetens ska examinanden med hjälp av material skriva en text som är diskuterande eller ställningstagande. I bedömningen betonas särskilt helhetsbilden av skrivkompetensen, strukturen samt språket och stilen.

Nyheter och blogginlägg

Fullträffar och missar i rubrikerna till modersmålet (15.9.2017)