Anvisningar
Anvisningarna och tidtabellerna på denna sida är avsedda för gymnasierna för verkställandet av examen. Examinanderna bör följa gymnasiernas anvisningar och tidtabeller.
Examinanderna anmäler sig till gymnasiet
Gymnasiet tar emot examinandernas anmälningar till vårens examen ända till 1.12 och till höstens examen ända till 5.6.
Anvisningar till examinanderna: https://www.ylioppilastutkinto.fi > Utförandet av examen > Information till examinanderna
Kontroll av anmälningsuppgifterna
Gymnasiet kan kontrollera insändningen av anmälningsuppgifter våren 2025 i examenstjänsten (koe.ylioppilastutkinto.fi) från och med 25.11.2024. Syftet med kontrollen är att hjälpa gymnasierna att hitta eventuella fel i anmälningsuppgifterna (till exempel fel i uppgifterna om rätt att avlägga prov utan avgift eller anmälan till flera prov på samma provdag) innan de slutliga uppgifterna sänds in till nämnden.
Anmälningsuppgifterna och insändningen av dem kontrolleras i examenstjänsten på fliken Anmälningsuppgifter under Kontroll av anmälningsuppgifter. Kontrollen görs genom att i examenstjänsten på fliken Kontroll av anmälningsuppgifter ladda upp en json-fil som innehåller anmälningsuppgifterna. Testfilen behöver inte innehålla alla anmälningar till nästa examenstillfälle. Testfilen kan laddas upp för kontroll hur många gånger som helst. Om det finns fel i uppgifterna, bör uppgifterna korrigeras innan de slutliga anmälningsuppgifterna sänds in.
Kontrollen av anmälningsuppgifterna skickar inte in anmälningsuppgifterna till nämnden. De slutliga anmälningsuppgifterna laddas upp 3-9.12.2024 på fliken Anmälningsuppgifter.
Insändning av anmälningsuppgifter till nämnden
Anmälningsuppgifterna för höstens examen skall skickas till nämnden senast 11.6 och för vårens examen senast 7.12. Uppgifterna skickas via nämndens examenstjänst (koe.ylioppilastutkinto.fi). Anmälningsuppgifterna kan sändas in av en person som har rättigheten SEN-resultatlista (rektor) eller av en person som av rektor fått ”handläggare”-rättigheter i nämndens e-tjänst (hakemukset.ylioppilastutkinto.fi/).
Vid anmälan meddelas följande information gällande examinanderna:
1. Examenskategori:
- studentexamen: examinanden avlägger studentexamen
- omtagning och komplettering: examinanden kompletterar sin avlagda studentexamen ellertar om ett godkänt prov som ingår i den eller
- enskilt prov: examinanden avlägger inte studentexamen.
2. Utbildningskategori
- gymnasiets lärokurs (eller en motsvarande utländsk utbildning)
- yrkesinriktad grundexamen
- yrkesinriktad grundexamen och gymnasiets lärokurs
- okänd (obs! Detta gäller endast examinander som kompletterar examen eller tar omgodkända prov som ingår i en avlagd studentexamen).
3. Examinanden börjar sin examen från början
Det är inte nödvändigt att anmäla ifall examinanden gör provet första gången eller tar om ett prov.
I samband med anmälan anges examinandens studentnummer, som ges av UBS, ifall examinanden har ett sådant. Dessutom anges examinandens personbeteckning. Om examinanden inte har en finsk personbeteckning anges hens födelsedatum, varpå SEN ger examinanden en ersättande beteckning som används i examen. Examinanden bör använda denna beteckning då hen anmäler sig tills hen erhållit en finsk personbeteckning.
I problemsituationer i samband med inmatandet av anmälningsuppgifter i administrationsprogrammet (t.ex. Primus) bör gymnasiet kontakta användarstödet för ifrågavarande program.
Tjänsten granskar anmälningsuppgifterna automatiskt. Om det förekommer fel i anmälningsuppgifterna gör tjänsten upp en lista på de felaktiga uppgifterna ordnad enligt examinand. Gymnasiet kan korrigera uppgifterna direkt och sedan ladda upp en ny json-fil.
Nämndens anmälningstjänst tar inte emot anmälningar som innehåller ämneskombinationer som inte är giltiga eller om en examinand försöker ta om ett prov för vilket det maximala antalet omtagningsförsök redan ha använts. Anmälningsinformationen för den examinand som redan använt alla omtagningsförsök eller vars anmälningsuppgifter är felaktiga ska korrigeras i gymnasiets datasystem och filen med de korrigerade anmälningsuppgifterna laddas upp på nytt. Gymnasiet bör därefter också meddela examinanden (helst skriftligt) att hen inte har rätt att anmäla sig till provet ifråga.
OBS! Alla gymnasiets anmälningsuppgifter insänds på en gång, d.v.s. ingen examinand anmäls förrän alla fel är korrigerade.
Om anmälningsuppgifterna inte innehåller fel insänds de till nämnden. Anmälningsuppgifterna och examensavgifterna visas i webbtjänsten. Examinandernas officiella namn och uppgifter om deras modersmål hämtas automatiskt från befolkningsdatasystemet som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Då anmälningarna mottagits felfritt av nämnden kan de inte längre insändas på nytt.
Efter insändandet av anmälningsuppgifterna är det ännu skäl att på fliken Anmälningsuppgifter i examenstjänsten försäkra sig om att alla examinanders anmälningsuppgifter har skickats in på rätt sätt till nämnden.
Examinander som byter gymnasium
Examinandens tidigare gymnasium och det nya gymnasiet flyttar över uppgifterna direkt i nämndens examenstjänst. Examinandens anmälningsuppgifter flyttas över med hjälp av en överflyttningskod som fås från examenstjänsten.
Om proven för det pågående examenstillfället har inletts är det inte längre möjligt att byta gymnasium.
Uppgifterna om rätt att avlägga prov utan avgift
Examinanderna som är berättigade till avgiftsfri utbildning enligt läropliktslagen kan även avlägga prov i studentexamen avgiftsfritt. Rätten till avgiftsfria prov tar slut när examinanden har avlagt studentexamen, yrkesinriktad examen eller motsvarande utländska studier.
I samband med att anmälningsuppgifterna sänds in till nämnden kontrollerar nämnden examinandens rätt till att avlägga prov utan avgift ur Valpas-registret som upprätthålls av Utbildningsstyrelsen. Om uppgifterna från Valpas-registret inte är korrekta kan gymnasiet förbigå felet genom att motivera varför man avviker från uppgifterna i Valpas-registret. Om gymnasiet anser att Valpas-tjänstens uppgifter är felaktiga gällande examinandens rätt till avgiftsfria prov, kan felmeddelandet förbigås vid insändningen av de egentliga anmälningsuppgifterna. Felmeddelandet förbigås genom att klicka på knappen som syns i samband med felmeddelandet och motivera orsaken till avvikelsen i dialogrutan som öppnas.
I oklara situationer bör gymnasierna kontrollera följande:
- Har examinandens läroplikt gällande den grundläggande utbildningen upphört efter 1.1.2021?
- Har examinanden för närvarande en hemkommun i Fastlandsfinland?
- Den studerande är väl inte redan student?
- Den studerande har väl inte ännu avlagt en yrkesexamen? Om examinanden utför två examina och hen redan avlagt yrkesexamen, har hen samtidigt avlagt studier som ingår i gymnasiets lärokurs?
- Om examinanden fyller eller har fyllt 20 år under det år då studentproven avläggs, har hen skilt beviljats förlängning av avgiftsfriheten?
Om examinanden samtidigt avlägger en yrkesutbildning och gymnasiets lärokurs tar rätten till avgiftsfria prov slut när examinanden har avlagt yrkesexamen och studentexamen. Även avläggandet av studier som ingår i gymnasiets lärokurs samtidigt som en yrkesinriktad grundexamen omfattas av avgiftsfriheten, det vill säga det förutsätts inte att den studerande avlägger hela gymnasiets lärokurs.
För dem som avlagt yrkes- och gymnasiestudier är det nödvändigt att separat granska studierna och deras samtidighet. De studerande som avlägger två examina kan fortsätta att avgiftsfritt avlägga studentexamen även efter att de avlagt den yrkesinriktade grundexamen.
Utbildningsanordnaren får erbjuda en bredare avgiftsfrihet än vad som stadgas i lag. Sådana beslut har fattats till exempel gällande studerande som varit på utbyte eller som deltagit i påbyggnadsundervisning i den grundläggande utbildningen (nuförtiden Hux) och som studerar i samma grupp med läropliktiga studeranden. Dessa examinanders prov antecknas som avgiftsbelagda. Utbildningsanordnaren betalar den lagstadgade avgiften för examinandens del. Valpas-uppgifterna får inte förbigås.
(Se även Examensavgifter)
Upphörande av avgiftsfriheten
Rätten till avgiftsfria prov tar slut vid slutet av det kalenderår då examinanden fyller 20 år, om inte hen skilt har beviljats en förlängning av den avgiftsfria utbildningen. (L1214/2020, 16 §.) Utbildningsanordnaren ansvarar för beslut gällande förlängning av examinandens rätt till avgiftsfri utbildning och för att uppgifter om förlängningen förs in i Utbildningsstyrelsens system.
- Om examinandens rätt till avgiftsfria prov upphör 31.12.2024 är alla hens prov avgiftsbelagda våren 2025.
- Gymnasiet markerar proven avgiftsbelagda i skoladministrationsprogrammet.
- Gymnasiet skickar anmälningsuppgifterna för vårens examen till nämnden 3-9.12.
- I samband med att anmälningsuppgifterna sänds in till nämnden kontrollerar nämnden examinandens rätt att avgiftsfritt avlägga prov ur Valpas-registret som upprätthålls av Utbildningsstyrelsen. En examinand kan avgiftsfritt avlägga prov i examen våren 2025 om hen den 1 mars 2025 har en ikraftvarande rätt att avgiftsfritt avlägga prov.
- Om examinanden inte har rätt att avgiftsfritt avlägga prov och anmälningen har markerats avgiftsbelagd, känner Valpas igen att uppgiften är korrekt. Anmälningen går igenom utan problem.
- Gymnasiet fakturerar examensavgifterna för examinandens avgiftsbelagda prov.
Materialbeställning och kontroll av försändelsen
Materialen för vårens examen beställs i början av december och för höstens examen i början av juni. Materialbeställningslänken skickas skilt per e-post till gymnasierna.
Innan examen inleds kontrollerar gymnasiet att allt beställt material har anlänt. Om innehållet i försändelserna inte motsvarar beställningen ska gymnasiet genast ta kontakt med nämnden
Öppningsprotokollet fylls i när materialbeställningen tas emot och öppnas. Gymnasiet förvarar öppningsprotokollen i sitt arkiv i ett år för eventuella senare behov.
Beställning av prov för specialgrupper
I samband med materialbeställningen meddelar gymnasiet vilka examinander som utför prov som utförs med hjälpmedel för synskadade och prov med begränsat ljudmaterial som är avsett för hörselskadade. Provuppgifterna beställs också för de examinander som ansökt om specialarrangemang, men som ännu inte hunnit få beslut i frågan. Rektor ansvarar för att specialarrangemangen verkställs endast i sådana fall där nämnden har fattat ett skriftligt beslut om saken.
Examinandernas anmälningsuppgifter meddelas även normalt i samband med insändningen av anmälningsuppgifterna.
Före provdagarna
För att rektor eller den person som på uppdrag av rektor sköter rektors uppgifter i nämndens webbtjänster ska kunna sköta ärenden som gäller verkställandet av examen, bör hen på verksamhetsplatsnivå ha ikraftvarande behörighet till SEN-resultatlista (YTL-tulosluettelo) i Studieinfo-tjänsten. SEN-resultatlista-behörigheten är i kraft ett år åt gången. Det rekommenderas att behörigheten kontrolleras i god tid före provdagarna.
Instruktioner för de tekniska arrangemangen i provlokalen finns på nämndens webbplats: www.ylioppilastutkinto.fi > Verkställandet av examen > Tekniska arrangemang av prov
Rektor bör se till att de som deltar i övervakningen av provtillfällena har bekantat sig med den nyaste versionen av övervakarens anvisningar: Provdagen och arrangemangen och Problemsituationer.
Examensavgifterna
Obs! Examinanderna betalar inte själv examensavgifterna till nämndens konto. Gymnasiet tar ut de föreskrivna examensavgifterna och redovisar avgifterna till Studentexamensnämnden.
Gymnasierna ska betala examensavgifterna för våren senast 5.3 och för hösten senast 5.9.
Nämndens kontonummer är:
Danske Bank: FI51 8129 9710 0112 97
Nordea: FI65 1804 3000 0156 85
När examensavgifterna betalas ska gymnasiet använda sitt eget referensnummer.
Gymnasiet kan se examinandernas avgifter i examenstjänsten då de för in anmälningsuppgifterna. Vid behov kan gymnasiet ladda ned uppgifterna om avgifterna från examenstjänsten i form av en csv-fil.
Beaktandet av skäl som försämrar en examinands prestation
Gymnasierna bör sända in alla ansökningar om specialarrangemang samt utlåtanden som är avsedda att beaktas i bedömningen gällande vårens examen senast 30.11 och gällande höstens examen senast 30.4.
Det ankommer på rektor att informera lärare som övervakar prov om alla specialarrangemang som beviljats examinanderna samt att se till att lärarna har bekantat sig med övervakarens anvisningar.
Examinanden ska kontrollera att hen erhållit beslut på sin ansökan om specialarrangemang. Om beslutet inte har kommit cirka två veckor innan proven inleds ska den som saken berör kontakta nämnden.
Läkarintyg och andra utlåtanden som är avsedda att beaktas vid bedömningen insänds till nämnden i första hand via e-tjänsterna (hakemukset.ylioppilastutkinto.fi) omedelbart (dock senast inom två veckor) efter de sista proven vid examenstillfället. Vid behov kan intygen och utlåtanden sändas in per krypterad e-post till lautakunta@ylioppilastutkinto.fi eller som rekommenderat brev. Gymnasiet arkiverar själv pappersversionerna av utlåtandena eller returnerar dem till examinanden. Läkarintyg får inte sändas in till nämnden i samma försändelse som USB-minnena.
Provarrangemang för specialgrupper (syn- och hörselskadade examinander)
I samband med materialbeställningen meddelar gymnasiet vilka examinander som utför prov som utförs med hjälpmedel för synskadade och prov med begränsat ljudmaterial som är avsett för hörselskadade. Examinandernas anmälningsuppgifter meddelas även normalt i samband med insändningen av anmälningsuppgifterna. Provuppgifterna beställs också för de examinander som ansökt om specialarrangemang men som ännu inte hunnit få beslut i frågan. Rektor ansvarar för att specialarrangemangen verkställs endast i sådana fall där nämnden har fattat ett skriftligt beslut om saken.
Examinanden bör försäkra sig om att hen i provsystemet väljer det prov hen anmält sig till.
Kontroll av anmälningsuppgifterna i examenstjänst
Gymnasiet ska i nämndens examenstjänst (koe.ylioppilastutkinto.fi) i god tid innan vårens/hösten examen inleds kontrollera att de examinander som ämnar få sin examen klar och få studentexamensbetyg på vårens/höstens egentliga examensdatum har anmält sig till eller innefattat alla de prov som krävs för examen.
Om en enskild examinands uppgifter är bristfälliga ska gymnasiet göra en ansökan om ändring i anmälningsuppgifterna eller om anmälan efter anmälningstidens utgång. Om uppgifter för ett flertal examinander saknas ska gymnasiet så fort som möjligt kontakta nämnden.
Användning av trådlöst examensnät i studentexamensproven
Gymnasierna som planerar att använda trådlöst examensnät i studentexamen ska kontakta Abitti-stödet (se Kontaktuppgifter).
För höstens examen ska ansökan lämnas in senast 15.8 och för vårens examen senast 31.1.
(Föreskrift gällande användning av trådlöst examensnät i studentexamen)
Nedladdning av provuppgifter
Provuppgifterna kan laddas ned från examenstjänsten från och med måndagen veckan före provet ifråga.
Rektor bör före proven försäkra sig om att endast de lärare som deltar i bedömningen av examenstillfällets prov har användarrättigheter till nämndens bedömningstjänst och att lärarnas eventuella jävsförhållanden har angivits i systemet. Dessutom ska rektor kontrollera och vid behov ange de prov som lärarna har rätt att bedöma. De lärare som vid tidigare examenstillfällen getts användarrättigheter och proven de givits rätt att bedöma, finns kvar i systemet tills de avlägsnas eller deras rättigheter ändras. Användarrättigheter till bedömningsvyn i examenstjänsten får inte ges till personer som inte har rätt att handlägga och bedöma gymnasiets provprestationer.
Nedladdning av provprotokollsblanketter
Provprotokollsblanketterna kan laddas ned och skrivas ut från nämndens examenstjänst (koe.ylioppilastutkinto.fi) från och med 27.2.2025. Om ett prov arrangeras samtidigt i flera utrymmen, ska gymnasiet ta så många kopior av protokollsblanketten som behövs för att man i varje provutrymme ska kunna föra protokoll.
Alla ursprungliga provprotokoll skickas i samma försändelse till nämnden inom en vecka efter att examenstillfällets alla prov är genomförda. Provprotokollen får inte sändas in till nämnden i samma försändelse som USB-minnena. Gymnasiet bör behålla en kopia eller ett duplikat av provprotokollen.
Hantering av lärarnas användarrättigheter
Rektor anger i examenstjänsten de prov som lärarna har rätt att bedöma. Användarrättigheter till bedömningsvyn i examenstjänsten får inte ges till personer som inte har rätt att handlägga och bedöma gymnasiets provprestationer. En lärare får se och bedöma endast de examinanders prestationer som rektor beordrat läraren att bedöma.
En lärare som getts rätt att delta i bedömningen men som inte tilldelats behörighet till några prov, ser i examenstjänsten endast en lista över proven som hållits. Läraren kan dock ladda upp provprestationerna i examenstjänsten efter provtillfället.
Före provdagen ska rektor se till att endast de som deltar i bedömningen av proven har användarrättigheter till examenstjänstens bedömningsvy och ta bort rättigheterna till bedömningsvyn ifall en lärare inte deltar i bedömningen under det pågående examenstillfället.
Installation av de virtuella servrarna
De virtuella servrarna kan installeras två veckor före det första provet.
Servrar som startas från USB-minnen får användas i examensnät som omfattar högst 50 examinander. I examensnät som är större än detta bör virtuella servrar användas.
Det bör finnas minst 50 GB ledigt utrymme på hårdskivan efter att de virtuella maskinerna installerats på provlokalens server och reservserver. Dessutom bör gymnasiet ha minst 150 GB ledigt skivutrymme för att ta och uppbevara säkerhetskopior. Detta skivutrymme kan finnas antingen på serverdatorerna eller på externa skivor. Provlokalens reservserver säkerhetskopieras inte.
Belastningstest
Syftet med belastningstestet som görs på provlokalens servrar är att försäkra sig om att serverutrustningen är kompatibel med den Abitti-version som används i studentexamen.
Belastningstestet genomförs
- på alla nya virtuella servrar och på de virtuella servrar på vilka det gjorts betydande ändringar (till exempel operativsystemet har uppdaterats till en ny version, hårdvarukomponenter har bytts ut, VirtualBox-programvaran har uppdaterats 5.x -> 6.x, 6.0 -> 6.1) efter det förra examenstillfället.
- på de virtuella servrar som hade problem med prestandan vid föregående examenstillfälle om en lösning på problemen inte hittades.
- på servrar som startas från USB-minne om de används i examensnät med fler än 10 examinander.
Vid belastningstestet får de av Studentexamensnämnden utskickade USB-minnena och skivavbilderna för provlokalens server och examinandernas datorer användas. Om de versioner som används i examen inte ännu finns tillgängliga kan testet också göras med den nyaste versionen av Abitti. Eftersom belastningstestet testar servrarna kan testet genomföras utan det slutliga nätverket i provlokalen. För testet är det tillräckligt om provlokalens server och reservserver kopplas ihop med hjälp av en omkopplare (switch), till vilken det antal examinanddatorer som motsvarar antalet examinander i höstens examen kopplas upp. Belastningstestet bör utföras senast veckan innan den första provdagen.
Instruktioner för utförandet av belastningstestet finns på nämndens webbplats: www.ylioppilastutkinto.fi/sv > Verkställandet av examen > Tekniska arrangemang av prov > Belastningstestning. Vi uppmanar gymnasierna att skicka in loggfilen enligt instruktionerna för testet ifall servern visar sig ha problem. Detta försnabbar rapporteringen av problemet samt utredningen av det.
Gymnasiets kontaktuppgifter
Gymnasiet ska se till att den e-postadress som meddelats för mottagning av nämndens meddelanden är i bruk. Denna e-postadress bör vara sådan att fler än en person vid behov kommer åt att läsa meddelandena som skickas till den. En allmän e-postadress med flera användare eller en e-postlista som skapats av gymnasiet för detta ändamål lämpar sig för detta.
I samband med beställningen ska gymnasiet meddela 1–3 e-postadresser och mobiltelefonnummer, till vilka brådskande meddelanden vid behov kan skickas under examen. Mobiltelefonnumren bör vara direkta mobiltelefonnummer. Nämndens infotextmeddelanden går inte fram genom lokala växelsystem, till exempel till nummer med prefixet 0295 eller 09 fastän numren skulle vara kopplade till mobiltelefonlinjer.
Meddelande om sammanslagning och nedläggning av gymnasier
Det är viktigt att rektor meddelar om beslut som gäller sammanslagning och nedläggning av gymnasier genast när beslutet är fattat. Om meddelande om saken inte sker i tid kan nämnden inte garantera att resultatuppgifterna och betygen kommer till gymnasiet inom utsatt tid.
Nedladdning av provuppgifter till provlokalens server
Provuppgifterna laddas ned från examenstjänsten (koe.ylioppilastutkinto.fi). Rektor bör före proven försäkra sig om att endast de lärare som deltar i bedömningen av examenstillfällets prov har användarrättigheter till nämndens bedömningstjänst och att lärarnas eventuella jävsförhållanden har angivits i systemet. Dessutom ska rektor kontrollera och vid behov ange de prov som lärarna har rätt att bedöma. De lärare som vid tidigare examenstillfällen getts användarrättigheter och proven de givits rätt att bedöma, finns kvar i systemet tills de avlägsnas eller deras rättigheter ändras. Användarrättigheter till bedömningsvyn i examenstjänsten får inte ges till personer som inte har rätt att handlägga och bedöma gymnasiets provprestationer.
Provuppgifterna kan laddas ned från och med måndag kl. 12 veckan före provet ifråga. De nedladdade provuppgifterna är krypterade. Dekrypteringen sker då provtillfället inleds med hjälp av dekrypteringskodens basdel som skickats till gymnasiet och tilläggsdel som publiceras på provdagens morgon.
Nyckeltalslistor och dekrypteringskoder
Nämnden skickar nyckeltalslistor och dekrypteringskoder som separata postförsändelserna till gymnasierna. Gymnasiet kontrollerar försändelsen och fyller i öppningsprotokollet.
Dekrypteringskodens kompletterande del som publiceras på dagen för provet publiceras på nämndens webbplats på adressen www.ylioppilastutkinto.fi/koodi och på telefonsvarare på numret 0295 338 227. Användare av tjänsten X (tidigare Twitter) kan även se den kompletterande delen på adressen twitter.com/ YTLSEN_tekn.
Inloggning och kontroll av examinandens identitet
Examinanderna matar in sitt för- och efternamn samt sin personbeteckning och väljer vilket prov de ska göra. På inloggningssidan väljer examinanden först språket hen utför provet på i enlighet med gymnasiets undervisningsspråk. En examinand som i stället för provet i det andra inhemska språket (finska) utför provet i modersmål och litteratur på finska väljer dock ’finska’ som provets språk (och vice versa i finskspråkiga gymnasier).
Egna versioner av proven upp för syn- och hörselskadade examinander har gjorts. Examinander som genom beslut om specialarrangemang utför dessa prov hittar proven genom att välja ”Visa prov för specialgrupper” i nedre kanten av inloggningssidan. Om det prov för specialgrupper som examinanden ska skriva inte kan hittas ska gymnasiet kontakta nämndens examensdejour
De två första tecknen i personbeteckningen som examinanden matat in har dolts. För att kunna ge rätt nyckeltal bör övervakaren kontrollera personbeteckningen antingen ur examinandens identifieringsbevis eller ur provprotokollet. Det är inte tillåtet att be examinanden ange sitt födelsedatum eller sin personbeteckning.
(Se även Övervakarens anvisningar)
Övervakaren kontrollerar att examinanden valt rätt prov
Nämnden ber påminna övervakarna om att de i samband med att examinanderna identifieras i provsystemet bör kontrollera att examinanden valt rätt prov. De mest typiska felen är att examinanden väljer provet i svenska eller finska som andraspråk i stället för provet i modersmålet, examinanden börjar göra provet i fel lärokurs eller att examinanden väljer fel språkversion i proven i främmande språk (det finskspråkiga provet i ett svenskspråkigt gymnasium eller tvärtom).
Om examinanden utför ett annan prov än det hen anmält sig till bedöms provprestationen inte. I dessa fall får examinanden ett underkänt vitsord på det prov som hen anmält sig till.
- Examinanden bör på förhand veta vilket prov hen har anmält sig till. Examinanden har själv ansvaret för att de väljer rätt prov.
- Övervakarna kontrollerar till exempel med hjälp av provprotokollet till vilket prov examinanden har anmält sig. Om övervakaren till exempel i samband med identitetskontrollen upptäcker att examinanden valt fel prov i provsystemet ska övervakaren meddela examinanden om detta och be hen välja rätt prov.
- Om övervakaren upptäcker att examinanden redan hunnit påbörja fel prov ska examinandens dator startas om och examinanden välja rätt prov. Tiden som gått åt till att göra fel prov samt starta om datorn tillgodoräknas inte examinanden.
- Examinanden som utför ett prov för syn- eller hörselskadade examinander hittar provet genom att välja ”Visa prov för specialgrupper”.
Övervakarens anvisningar
Rektor bör se till att de som deltar i övervakningen av provtillfällena har bekantat sig med den nyaste versionen av övervakarens anvisningar : Provdagen och arrangemangen och Problemsituationer.
Överföring av provprestationerna till examenstjänsten och bedömningen av dem
Rektor eller den övervakare som rektor har utsett att ansvara för överföringen av provprestationerna, överför provprestationerna till examenstjänsten (koe.ylioppilastutkinto.fi) före kl. 18 på provdagen. Prestationerna bedöms i examenstjänsten. En lärare får se och bedöma endast de provprestationer som rektor beordrat läraren att bedöma.
Instruktioner för bedömningstjänsten finns på nämndens webbplats på www.ylioppilastutkinto.fi/sv > Webbtjanster > Anmälan till examen och bedomning av provprestationer > Användarinstruktion. Läraren ska ha till sitt förfogande de preliminära beskrivningarna av goda svar och de provspecifika föreskrifter som nämnden har gett för att kunna kontrollera de allmänna bedömningsprinciperna för provet samt de poäng och bedömningsskalor som används i provet.
Att markera den preliminära bedömningen klar
Den preliminära bedömningen kan markeras vara klar på poängrutenivå. Den preliminära bedömningen markeras vara klar i bedömningsvyn för provet. Läraren kan själv markera att den preliminära bedömningen för de prestationer hen bedömt är klar an efter som arbetet framskrider. Även rektor eller en annan lärare som har rätt att bedöma provet ifråga kan markera att bedömningen är klar.
Då den preliminära bedömningen av en prestation markeras vara klar går den vidare för slutlig bedömning av nämnden. Efter att den preliminära bedömningen av ett svar markerats klar kan markeringen ännu återtas och bedömningen ändras inom 12 timmar.
Tidtabellen för den preliminära bedömningen hösten 2024
Den första utsatta dagen | Den andra utsatta dagen (realämnen > 20, andra ämnen > 40) | |
Modersmål och litteratur (svenska och finska), provet i läskompetens | mån 23.9 | mån 30.9 |
Modersmål och litteratur (svenska och finska), provet i skrivkompetens | fre 4.10 | fre 11.10 |
Modersmålsprovet i samiska | ons 9.10 | |
Svenska eller finska som andraspråk och litteratur | fre 4.10 | fre 11.10 |
Främmande språk, lång lärokurs | fre 27.9 | fre 4.10 |
Främmande språk, kort lärokurs | mån 7.10 | mån 14.10 |
Det andra inhemska språket, lång och medellång lärokurs | mån 30.9 | mån 7.10 |
Matematik, lång och kort lärokurs | tor 3.10 | tor 10.10 |
Realämnen: religion, livsåskådningskunskap, samhällslära, kemi, geografi, hälsokunskap | ons 25.9 | ons 2.10 |
Realämnen: psykologi, filosofi, historia, fysik, biologi | tis 1.10 | tis 8.10 |
Överföring av examinandens provprestationer från gymnasiet till nämnden om den preliminära bedömningen inte kan göras
Provprestationerna granskas och bedöms preliminärt av en lärare i ämnet ifråga som utses av anordnaren av gymnasieutbildning (L 502/2019, 18 §). Om utbildningsarrangören inte kan utse någon lärare i ämnet i fråga som kan bedöma prestationen markerar rektor att den preliminära bedömningen görs av Studentexamensnämnden i samband med den slutliga bedömningen genom att klicka på ►► -knappen invid examinandens namn.
Säkerhetskopiering av provlokalens servrar
På den sista provdagen varje provvecka efter det att provprestationerna överförts till examenstjänsten säkerhetskopieras och töms de virtuella provlokalsservrarna med programmet Naksu. Provlokalens reservserver säkerhetskopieras inte.
Säkerhetskopiorna bevaras tills resultaten för examen är slutgiltiga, det vill säga till den 20.6 då det gäller vårens examen och den 20.12 då det gäller höstens examen. Säkerhetskopiorna förvaras på serverdatorn eller på ett externt lagringsmedium (USB-minne eller hårdskiva). De bör dock alltid förvaras i ett låst utrymme.
Anmälan om examinander som inte uppfyller kraven på deltagande
Anmälan om examinander som inte uppfyller kraven på deltagande görs via nämndens e-tjänst (hakemukset.ylioppilastutkinto.fi) omedelbart efter examenstillfällets sista provdag.
Insändning av USB-minnena till nämnden
Gymnasiet returnerar alla USB-minnen som nämnden skickat. USB-minnena innehåller examinandernas provprestationer och programvara licenserad av nämnden. Därför ska alla USB-minnen som nämnden skickat returneras till nämnden.
USB-minnena packas i samma papplåda och cellplastfack (styroxfack) som användes då nämnden skickade minnena till gymnasiet. Inga markeringar bör göras och ingenting fästas på minnena, papplådorna eller cellplastfacken. USB-minnena skickas som postpaket med tilläggstjänsten ”ömtåligt”.
Läkarintyg, provprotokoll och andra dokument får inte sändas till nämnden i samma försändelse som USB-minnena.
Nämndens kontaktuppgifter under provdagarna
Vid tekniska problem gällande de digitala proven och provsystemet kan gymnasiet kontakta Abitti-stödet. Den som ringer under provtillfället bör vara beredd på att svara på eventuella tilläggsfrågor gällande problemet. Därför är det bra om den övervakare som konstaterat problemet och känner till situationen själv ringer till nämnden.
Abitti-stödets kontaktuppgifter:
- per telefon: +358 295 338 280 (vardagar kl. 8–16, provdagar kl. 8–18)
- per e-post: abitti@ylioppilastutkinto.fi
I övriga fall till exempel då det gäller försenade examinander, sjukdomsfall, ärenden som rör utförandet av provet eller e-tjänster (ansökningar och blanketter) kan man då examen pågår ringa:
- servicenumret: +358 295 338 230
- examenssekreterarna:
- Markku Rytkönen, telefon: 0295 338 205: läkarutlåtanden, förordande, specialarrangemang (sjukdom, funktionshinder, synnerligen svår livssituation), hörselskadade examinander
- Tiia Kiuru, telefon: 0295 338 214: utlåtanden om läs- och skrivsvårigheter, specialarrangemang (läs- och skrivsvårigheter, examinander med främmande språk som modersmål), deltaganderätt i provet i svenska eller finska som andraspråk och litteratur
Examensresultaten och utexaminering
Gymnasiet ska i god tid innan examen inleds i nämndens examenstjänst (koe.ylioppilastutkinto.fi) kontrollera att de examinander som ämnar få sin examen klar och få studentexamensbetyg på examenstillfällets egentliga examensdatum har anmält sig till eller innefattat alla de prov som krävs för examen.
Anmälning om avläggandet av de studier som krävs för studentexamen
Enligt lagen om studentexamen (502/2019) är studentexamen genomförd då examinanden godkänt har utfört de prov som krävs för examen och fullbordat gymnasiets lärokurs, en yrkesinriktad grundexamen eller en annan i lagen fastställd lärokurs.
Nämnden får uppgiften om att en examinand avlagt gymnasiets läroplan eller yrkesinriktad grundexamen ur Koski-informationsresursen som upprätthålls av Utbildningsstyrelsen. Utbildningsanordnaren är skyldig att hålla uppgifterna i Koski uppdaterade. Uppgiften om avlagda studier ska föras in i Koski senast 5.5 då det gäller vårens examen och 4.11 då det gäller höstens examen.
Gymnasiet ska genast efter den 5.5/4.11 i nämndens examenstjänst ännu kontrollera att uppgifterna om avlagda studier för de examinander som ämnar få sin examen klar och få studentexamensbetyg på den egentliga examensdatum säkert är korrekta. Om det förekommer fel i uppgifterna går felen även vidare till högskolornas studerandeintagning.
Det gymnasium som ansvarar för examinandens studentexamen ser till att uppgifterna om examinanden är korrekta.
Anmälning om avlagda studier i Koski
Uppgiften om avlagda studier ska föras in i Koski senast 4.11.
Om examinanden utför yrkesinriktad grundexamen och studentexamen för yrkesutbildningsanordnaren in uppgiften om utförda studier i Koski senast den 4.11.
Om anmälan om avlagda studier görs efter den 4.11 kan nämnden inte garantera att examinandens uppgifter hinner med i resultaten då de publiceras eller är med i högskolornas studerandeantagning.
I Koski kan datumet för utexamineringen även vara ett datum efter den 4.11. Innan en lärokurs eller studierätt antecknas som utexaminerad i Koski måste dock de studier som krävs vara införda som avlagda eller erkända då det gäller examinander som avlägger gymnasiets lärokurs och alla delar av examen införda som avlagda då det gäller examinander som utför yrkesinriktad grundexamen.
Om rektor i Koski felaktigt har angett att examinand utfört de studier som krävs för examen ska hen omedelbart kontakta nämnden.
Mer information om hur uppgifterna om avlagda studier förs in i Koski:
- Koski-tjänstens instruktioner (på finska)
- Koski-tjänstens instruktioner gällande yrkesinriktad grundexamen (på finska)
- I frågor gällande skoladministrationsprogrammet ges anvisningar av användarstödet för programmet ifråga.
Anmälning om avlagda studier i examenstjänsten
Avläggande av studier meddelas direkt till nämnden endast ifall uppgifterna inte kan förmedlas via Koski. Sådana fall är t.ex.
- studier som avlagts i läroinrättning på Åland
- utländska examina
- studier som avlagts för många år sedan om de inte har förmedlats via Koski
- yrkesexamen som omfattar minst två år och som bygger på lärokursen för den grundläggande utbildningen eller motsvarande tidigare lärokurs, eller andra studier som motsvarar en sådan examen samt tilläggsstudier som bestämts av Studentexamensnämnden.
Inför examen hösten 2024 ska uppgifterna om utförda studier via examenstjänsten anges senast den 4.11.
Om rektor i examenstjänsten felaktigt anger att en examinand utfört de studier som krävs ska hen omedelbart kontakta nämnden.
Innefattande av godkända prov i en ny examen
En examinand kan i en ny examen innefatta godkända prov som har ingått i en underkänd examen från de sex närmast föregående examenstillfällena (L 502/2019, 13 §).
Innefattande av tidigare avlagda prov i examen tillkännages nämnden i första hand genom e-tjänsten för gymnasierna. Tillkännagivandet kan göras i vilket skede av examen som helst, dock tidigast då examinanden anmäler sig till det första examenstillfället i sin nya examen. Tillkännagivandet ska göras senast enligt den tidtabell som anges i de Almänna föreskrifter och anvisningar, kapitel 1.1.8 (Anmälan om avläggande av de studier som krävs för studentexamen).
Tidtabell för publicering av examensresultaten
Resultatlistan kan ses i nämndens examenstjänst då examensresultaten publiceras. Samtidigt publiceras poänggränserna och de slutliga beskrivningarna av goda svar på Studentexamensnämndens webbplats. Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar.
Resultatdagen 14.11 kl. 9:
Gymnasiet kan ladda ned resultatlistan från examenstjänsten (koe.ylioppilastutkinto.fi). Poänggränserna publiceras på Studentexamensnämndens webbplats.
Dagen efter resultatdagen 15.11 kl. 9:
Examinanden (och vårdnadshavaren till en examinand under 18 år) kan se de bedömda provprestationerna i tjänsten Min Studieinfo. Läraren kan se de bedömda provprestationerna i bedömningstjänsten.
Vid behov kan gymnasiets rektor eller en lärare efter att resultaten publicerats på begäran av examinanden eller vårdnadshavaren till en examinand under 18 år skriva ut den bedömda provprestationen från bedömningstjänsten. Provprestationerna är sekretessbelagda och får sålunda inte ges till påsyn åt andra än målsägande.
Resultatlistan
Resultatlistan för studentexamen hösten 2024 finns tillgänglig i examenstjänsten (https://koe.ylioppilastutkinto.fi) torsdagen den 14 november från kl. 9. Fliken Resultatlista kan ses av rektor samt av personer som har rollen handläggare (skolsekreterare) och av lärare som deltagit i den preliminära bedömningen. På fliken finns resultaten för proven även för nedladdning i csv-format t.ex. för export till skoladministrationsprogram.
Rektor som loggar in i examenstjänsten bör ha ikraftvarande behörighet till SEN-resultatlista (YTL-tulosluettelo) på verksamhetsplatsnivå i Studieinfo-tjänsten. SEN-resultatlista-behörigheten är i kraft ett år åt gången. Även skolsekreteraren (handläggare) eller en lärare som i examenstjänsten getts rätt att delta i bedömningen, oberoende om hen tilldelats behörighet till några prov, kan logga in i examenstjänsten.
Hur beaktas skäl som försämrar prestationen i prov och störning under provsituationen vid bedömningen
Poänghöjningarna som har gjorts på grund av skäl som försämrar prestationen i prov eller på grund av störning under provsituationen syns så, att det totala poängtalet som anges i resultatlistan avviker från den summa man får genom att räkna ihop de uppgiftsvisa poängen i resultatlistan eller från summan av de uppgiftsvisa poängen som anges på provprestationsutskriften. Om poängen har höjts står det dessutom ”höjt” i resultatlistan för det aktuella provet som ett tecken på ändringen.
En poänghöjning som gjorts på grund av störning under provsituationen ingår i det totala poängtalet för provet.
Sjukdom eller funktionshinder, läs- och skrivsvårigheter eller en synnerligen svår livssituation kan beaktas i bedömningen endast om examinanden annars skulle få ett underkänt vitsord i provet. Det förhöjda poängtalet får vara högst lika stort som det lägsta poängtalet för vitsordet approbatur.
Förfrågningar gällande resultaten och bedömning
Om gymnasiet upptäcker ett fel eller att det fattas något i de uppgifter som nämnden skickat, kan rektor eller en lärare i ämnet ifråga begära granskning av uppgifterna av nämnden antingen per telefon eller skriftligen. Begäran om granskning bör göras genast då den felaktiga uppgiften upptäckts. Tekniska fel som upptäckts korrigeras omedelbart av nämnden. Nämnden strävar till att göra eventuella korrigeringar innan betygen sänds till gymnasierna.
Nämndens kansli ger inte ut censorernas kontaktuppgifter vid förfrågningar gällande bedömningen av provprestationer.
I första hand bekantar sig examinanden (och vårdnadshavaren till en examinand under 18 år) med de bedömda provprestationerna i tjänsten Min Studieinfo från och med 15.11 kl. 9. Vid behov kan gymnasiets rektor eller en lärare efter att resultaten getts ut skriva ut den bedömda provprestationen från bedömningstjänsten på begäran av examinanden eller vårdnadshavaren till en examinand under 18 år. Provprestationen visas i html-format och kan skrivas ut med hjälp av utskriftsfunktionen till exempel på papper eller som pdf-fil som kan skickas per krypterad e-post eller på ett annat säkert sätt.
Närmare anvisningar om hur man kan se resultaten och provprestationerna
Begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska lämnas till Studentexamensnämnden inom 14 dagar från den tidpunkt examinanden (eller vårdnadshavaren till examinand under 18 år) har haft möjlighet att få kännedom om resultatet av bedömningen och se den bedömda provprestationen.
Examinanden kan diskutera grunderna enligt vilka bedömningen har gjorts med läraren i ämnet ifråga. Gymnasiet kan enligt eget omdöme hjälpa examinanden att motivera sin begäran.
Mer information om hur omprövning begärs
Resultatet meddelas även till gymnasiet. Om begäran om omprövning leder till en höjning av vitsordet och examinanden redan har erhållit ett betyg skickar nämnden ett nytt betyg till examinanden genom gymnasiet tillsammans med anvisningar om hur det gamla betyget ska förstöras.
Studenternas namn- och vitsordsuppgifter
Med stöd av 15 § i lagen om nationella studie- och examensregister (884/2017) får Studentexamensnämnden lämna ut studenternas namn för publicering.
Gymnasierna kan ge ut namnen för publicering efter att ha kontrollerat riktigheten i uppgifterna.
Studerande som inte vill att namnet ska offentliggöras ska skriftligen be både gymnasiet och Studentexamensnämnden avlägsna namnet från den lista över de nya studenterna som ges ut för publicering. Begäran ska göras i god tid före resultaten blir klara. Ifall gymnasiet själv vill publicera namnen till exempel på sin webbplats kräver detta att varje student ger sitt medgivande.
Gymnasiet har inte rätt att publicera eller lämna ut examinandens vitsordsuppgifter för publicering utan dennes medgivande. När statistik över examensresultaten görs upp bör gymnasiet se till att ett enskilt vitsord inte kan förknippas med en enskild examinand.
Betygen hösten 2024
Det digitala studentexamensbetyget kan laddas ned från webbtjänsten Min Studieinfo från och med höstens egentliga examensdatum (5.12). Det digitala betyget kan laddas ned på svenska, finska och engelska.
Betygen på papper hösten 2024 postas till gymnasierna i slutet av vecka 48. Gymnasiet ska i sin tur överlämna betygen till examinanderna. Gymnasiet meddelar examinanderna om sätt och tidpunkter för leveransen av betygen. Gymnasierna kan skicka betygen till examinanderna per post som ett vanligt brev.
Det gymnasium till vilket betyget skickas bestäms enligt följande:
- Om examinanden har deltagit i examenstillfällets prov, skickas studentexamensbetyget till det gymnasium där hen deltagit i proven.
- Om examinanden har avlagt gymnasiets lärokurs och blivit student, men hen inte har deltagit i examenstillfällets prov, skickas studentexamensbetyget till det gymnasium vid vilket studierna utförts enligt Koski.
- Om examinanden inte har avlagt gymnasiets lärokurs, utan andra studier som berättigar till studentexamen och hen inte har deltagit i examenstillfällets prov, skickas betyget till det gymnasium där examinanden senast har avlagt studentexamensprov.
- Betyg över godkänt avlagda prov och de nya betygen för studenter som tar om prov eller kompletterar examen efter att de har fått sin examen klar, skickas till det gymnasium där examinanden deltagit i prov.