Begäran om utlåtande om sambandet mellan vitsorden för proven i främmande språk och i det andra inhemska språket och gemensamma europeiska referensramens färdighetsnivåer

Studentexamensnämnden har berett en beskrivning av sambandet mellan vitsorden för proven i främmande språk och i det andra inhemska språket och gemensamma europeiska referensramens färdighetsnivåer. Nämnden ber om ert utlåtande om beskrivningen. Utlåtandena ska lämnas in till justitieministeriets Utlåtandetjänst senast 8.4.2025.

Två Apollo-figurer, studentmössor och lyras stränger.
Bild: Antti Heikkinen / Source.

Nämnden och representanter för ämnessektionerna har berett ändringen länge. I beredningen har man till exempel satt sig in i forskning om språkkunskaper och färdighetsnivåer samt fört en dialog med intressentgrupperna. 

Reformens bakgrund och mål 

Vid utarbetandet av prov i det andra inhemska språket och i främmande språk har man från och med 2005 fokuserat på färdighetsnivåer som motsvarar grunderna för gymnasiets läroplanen 2003 och som grundar sig på den gemensamma europeiska referensramen för språk. Ett av målen för utarbetandet blev att för varje uppgift och deluppgift fastställa en nivå på vilken examinanden förväntas klara av uppgiften väl.  

Utifrån olika utbildningar och undersökningar kan man konstatera att praxisen sedan våren 2012 har varit så etablerad att proven i det andra inhemska språkets och främmande språks lärokurser från och med 2012 motsvarar målnivån för lärokursen i fråga i läroplanen.  

De som avlagt studentexamen och högskolorna har önskat information om hur vitsorden i studentexamen motsvarar den gemensamma europeiska referensramens färdighetsnivåer. Nämnden har som mål att göra examensvitsorden mer användbara när en student söker sig till högskolestudier och arbetslivet.  

Plan och tidtabell 

Studentexamensnämnden fattar beslut om beskrivningen av färdighetsnivåerna efter remissbehandlingen.