Tidsfrister för preliminär bedömning i bedömningstjänsten
Studentexamensnämnden har lagt till en rekommendation i föreskrifterna att 50 % av den preliminära bedömningen av svaren markeras klar senast på den första utsatta dagen, oberoende om läraren har möjlighet att använda den andra utsatta dagen på basis av examinandantal (se Allmänna bestämmelser och anvisningar, punkt 1.7.2). Noggrannare provspecifika tidtabeller finns på nämndens webbplats i tidtabellen för den preliminära bedömningen hösten 2024 (se Anvisningar och tidtabeller för gymnasierna).
Den nya rekommendationen visas för lärare i bedömningstjänstens användargränssnitt. Användargränssnittet anger hur många examinanders svar på gymnasienivå (enskilda rutor i poängtabellen) som ska markeras klara före utsatt tid. Om bedömningen inte har markerats vara slutförd inom utsatt tid meddelar tjänsten om det (se Bild 1).
Den första raden visar en situation där alla bedömningar har markerats klara. Den andra raden visar en situation där bedömningen inte blivit klar till den första utsatta dagen. Den tredje raden visar en situation där bedömningen fortskrider enligt tidtabellen för den första utsatta dagen.
Bakgrund
Bedömningen av studentexamen har byggt på praxis som etablerats vid papperexamen. Gymnasierna skickade de bedömda proven till Studentexamensnämnden, som sammanställde dem i större helheter och överlämnade dem till censorerna för bedömning. Denna komplexa och långsamma process begränsar flexibiliteten i bedömningen, till exempel möjligheten att beaktapåsken i bedömningstidtabellerna.
Våren 2024 inledde Studentexamensnämnden en reform av bedömningen. Som en del av reformen gavs lärarna möjlighet att markera bedömningen klar i takt med att bedömningsarbetet framskred. Hösten 2024 har nya rekommendationer för utsatta tider lagts till i användargränssnittet, som inte längre baseras på antalet examinander som ska bedömas av en enskild lärare, utan på en viss andel av svaren (enskilda rutor i poängtabellen) i gymnasiet.
Utifrån höstens erfarenheter överväger nämnden utvecklingen av bedömningsprocessen.