Provet i svenska som andraspråk och litteratur förnyas från och med examen våren 2027

Från och med examen våren 2027 är provet i svenska som andraspråk och litteratur ett tvådagarsprov. Nämnden har publicerat det förnyade provets föreskrifter på sin webbsida 21.8.2024. Motsvarande reform gäller även provet i finska som andraspråk och litteratur.

Kirjaimet Y, T ja L sekä Apollo-hahmo ja kaksi ihmishahmoa.
Bild: Antti Heikkinen / Source.

Studerande som inleder sina gymnasiestudier under hösten 2024 förbereder sig för det förnyade provet i svenska som andraspråk och litteratur. Från och med studentexamen våren 2027 delas provet som för närvarande avläggs under en dag, upp på två provdagar. Reformen förlänger examinandernas provtid men ökar inte arbetsmängden. Samtidigt har tyngdpunkten för provets olika delar specificerats och uppgifterna och kriterierna uppdaterats så att de bättre motsvarar målen i grunderna för gymnasiets läroplan.

Reformen för provet i svenska som andraspråk och litteratur närmare provet i modersmål och litteratur på svenska. I gymnasieutbildningen är lärokurserna parallella med varandra. Förnyandet av grunderna för gymnasiets läroplan förde också lärokursernas strukturer och innehåll närmare varandra. Det material och de uppgiftstyper som används i det förnyade provet kan således bättre motsvara målen i grunderna för gymnasiets läroplan. Det förnyade provet möjliggör en mångsidigare bedömning av examinandernas läroplansenliga kunskaper, färdigheter och tillräckliga mognad. Provets kravnivå förblir oförändrad. 

Beskrivning av det förnyade provet 

För närvarande avläggs provet i svenska som andraspråk under ena provdagen för provet i modersmål och litteratur. Från och med examen våren 2027 avläggs provets uppgiftshelheter under båda provdagarna för provet i modersmål och litteratur. Båda provdagarna omfattar sex timmar. 

Maximiantalet poäng för provet ändrar från nuvarande 229 poäng till 160 poäng. Maximiantalet poäng för respektive provdag är 80 poäng. Delprovet i läskompetens och hörförståelse fördelas på uppgiftshelheten för hörförståelse, vars maximala antal poäng är 30–40 poäng, och på uppgiftshelheten för läskompetens, vars maximala antal poäng är 40-50 poäng. Delprovet i läskompetens fördelas på en kort skrivuppgift, vars maximala antal poäng är 20 poäng och på en lång skrivuppgift, vars maximala antal poäng är 60 poäng. 

Under den första provdagen för provet i svenska som andraspråk och litteratur ordnas delprovet i läskompetens och hörförståelse. Materialet för uppgiftshelheten för hörförståelse kan bestå av till exempel videoklipp, podcasts och ljudböcker. Det kan finnas 2–3 olika uppgifter. Texterna och uppgiftstyperna för uppgiftshelheten för hörförståelse kan vara mångsidigare än tidigare.

Under den andra provdagen för provet i svenska som andraspråk och litteratur ordnas delprovet i skrivkompetens. Det nuvarande provets korta skrivuppgift förblir oförändrad. Examinanden skriver en kort text utifrån uppgiftsbeskrivningen. I fortsättningen förutsätter den långa skrivuppgiften användning av material. De alternativ för skrivuppgiften som endast bygger på en rubrik, slopas i det förnyade provet. Som utgångspunkt för den långa skrivuppgiften har strukturen för provet i läskompetens i modersmål och litteratur utnyttjats: examinanden väljer 1–2 material med hjälp av vilket hen skriver en text som endera är diskuterande eller ställningstagande. Den rekommenderade längden för texten är ungefär 2000–2700 tecken exklusive mellanslag och radbyten, det vill säga kortare än i provet i skrivkompetens i modersmål och litteratur. Även antalet material är färre. 

Bedömningskriterierna har uppdaterats och förtydligats särskilt gällande provet i skrivkompetens. Utgångspunkten för revideringen av kriterierna var tydlighet och särprägel. Vid utarbetandet av kriterierna har man beaktat särdragen i lärokursen i svenska som andraspråk och litteratur samt det faktum att examinandens språkfärdigheter fortfarande utvecklas. 

Beredning och tidtabell 

Studentexamensnämnden och ämnessektionernas representanter har i två år berett reformen av provet i svenska som andraspråk och litteratur. För att få olika synpunkter på reformen har man i beredningsskedet analyserat respons på provet och diskuterat med lärarna i läroämnet och med andra intressegrupper. 

Under våren 2024 ordnades en remissbehandling av det förnyade provet, vilken gav intressegrupper och andra intresserade aktörer en möjlighet att uttrycka sin åsikt. Utlåtandena beaktades i slutskedet av beredningen. 

Nämnden har utfärdat föreskrifter och anvisningar för det förnyade provet i svenska som andraspråk och litteratur och publicerat dem på sin webbsida 21.8.2024. Se föreskrifterna för det förnyade provet i svenska som andraspråk och litteratur.

Målet är att under våren 2025 publicera exempeluppgifter och tillhörande riktmärken som stöd för bedömningen.